четвъртък, 29 септември 2011 г.

Образованието или счетоводителят в мен

Има нещо странно - още преди да завърша бакалавърската си степен в САЩ по информационни системи, усетих че имам интерес към счетоводството. Не знам дали се дължи на простата логика, на която се основава или защото за един учебен проект създадох информационна система за цветарски магазин, където собственикът ми беше близък приятел, а също и счетоводител. Отделно на един от курсовете ми професорът беше българин и счетоводител. Да не говорим за майката на най-добрата ми приятелка, която почти си ме е "осиновила". И безбройните финансови отчети в американската ми работа, личните финанси, бюджетиране, данъчни декларации и прочие. Като се прибрах в България през 2006та, помагах няколко месеца на майката на приятелката ми, изкарах курс по счетоводство към Нов Български Университет и приготвях и плащах на баща ми осигуровките за неговата фирма. Та не може да се каже, че ми липсва мотивация или интерес.

Като погледна в бъдещето не се виждам много в технологиите. През последните години излязоха толкова много - то не бяха нови езици, мобилни приложения, платформи, таблети, софтуер и какво ли още не. Докато развиеш интерес към едно или дори само го опознаеш малко и ето ти друго по-сложно на хоризонта. Едно е да си на 17 г. и да нямаш какво да правиш, друго е вече да си поостарял (или поузрял) и интересите ти да са разнообразни. Според моята равносметка, трябва да отделям огромна част от свободното си време (което нямам), само за да мога да се държа в крак с ограничени технологии, без да имам възможност да се запознавам с нови. Ако се погледне в пари - ще изкарвам малко повече отколкото изкарвам в момента, но дори да е 50% повече, цената на която бих го постигнал не си заслужава. Не заради това дойдох в Нова Зеландия - кариера от този тип не ми трябва. А и за какво да се бъхтам, след като някой току-що завършил гимназия най-вероятно ще знае повече от мен за най-новите технологии и ще ме измести от пазара на работна ръка?

Затова реших да се отдам на старата си страст - счетоводството. Чух какво ли не: не е добре платено, програмите изместват счетоводителите, има пренасищане от счетоводители. Плюсовете както аз ги виждам са - ако си добър счетоводител, винаги ще имаш работа (то и в информационните технологии е така, но цената да се запазиш добър е непосилно висока), ще имаш повече от добро заплащане. Като се почне от 55К, докъм 80К след 5 г и към 100К после, ако естествено има стремеж в тази насока. Винаги може да се понатрупа малко опит по време на данъчния сезон, когато има нужда от временна работна ръка. Та затова подадох документи в моя университет (тук бакалавърската степен по търговия, в която влиза специалност счетоводство е само 3 г). Отделно ще се опитам да използвам това, че съм служител на университета, за да получа отстъпка от таксата. Одобриха ме преди няколко дни, но сега следва по-трудната част - искам да ми признаят курсовете от бакалавърската степен, които се припокриват: начално счетоводство, маркетинг, мениджмънт, статистика, бизнес право, финанси, икономика и др. Проблемът е, че според правилата на университета, признават до 8 курса - тоест аз ще трябва да си държа другите 16. А и не трябва да са на повече от 5 г - моите са от началото на 2000те, но могат да направят изключение. Това ще е следващата ми задача - да ги признаят.

Ако ли не - ще реша допълнително дали ще си заслужи допълнителната инвестиция във време и пари, защото ако се наложи да уча part-time (непълно време) ще се проточи ужасно много във времето и ще се изтормозя. Да видим какво ще се получи. Ако всичко стане както го искам, ще започна от януари 2012.

Няма коментари:

Публикуване на коментар