понеделник, 28 ноември 2011 г.

Още малко за изборите

Дойде ми шофьорската книжка - много е готина! Сега остава и да я ползвам поне веднъж, но за тази цел ми трябва кола. Интересно дали да не отскочим на почивка някъде до южния остров и там да наемем? Но сега има малко по-належащи задачи като например да се смени името на всички сметки - вода, ток, кабелна, интернет.

Сега за изборите. Минаха. Почти половината гласуваха за националната партия (дясна), която ще управлява в коалиция с маорите - много странна комбинация, като се има предвид, че маорите като цяло са бедни и разчитат на помощи а националната партия като цяло е антисоциална. По-интересното е, че след като се зачетох как точно работи избирателната система, разбрах че съм направил грешка с единия от двата си гласа. Както и че съм направил грешка и на въпросите на референдума.

За изборите имаш 2 гласа: 1 за човек от твоя избирателен район (примерно централен Окланд, в който съм аз), и 1 за партия. Първият определя кой да спечели в твоя район - печели събралият най-много гласове - балотаж няма. Вторият определя каква пропорция в парламента да има партията, за която си гласувал. Аз гласувах за зелените и в двата случая. Партийно съм доволен, че са ми получили гласа, но в избирателния район беше загуба на гласа ми, защото зелените нямат достатъчно гласове да спечелят място - тоест трябваше да гласувам за по-голяма партия с подобни убеждения, за да не ми се разпилява гласа.

На референдума гласувах да се промени системата, но сега разбирам, че за да има по-добро представителство на всички гласували и да са принудени да се коалират и да работят за приемлив компромис за всички, то системата трябва да си остане. Слава богу, няма проблем с този ми глас, защото дори и повечето хора да гласуват за промяна, следващият референдум ще е избор между старата система и най-предпочетената в този референдум. Като гледам повечето хора мислят като мен (вече), че системата трябва да остане. До следващите избори.

Няма коментари:

Публикуване на коментар